Digitalni tekst 2

Raniji naziv predmeta: Internet i veb tehnologije

Obaveštenja

Prijava za praksu (do 11. III 2024. godine)

Studenti koji prate Digitalni tekst 2 u školskoj 2022/2023. godini i još uvek se nisu prijavili za obaveznu praku u Univerzitetskoj biblioteci Svetozar Marković, ili su pratili predmet u nekoj od ranijih školskih godina, a nisu pohađali obaveznu praksu u Univerzitetskoj biblioteci Svetozar Marković, treba da se jave predmetnom nastavniku najkasnije do ponedeljka 11. III 2024. godine. Studenti koji prvi put slušaju Digitalni tekst 2 u školskoj 2023/2024. godini automatski su prijavljeni za praksu i ne moraju se posebno prijavljivati, osim u slučaju kada hoće da se izjasne da neće pohađati praksu u tekućoj školskoj godini.

Zadržavanje predispitnih obaveza (do 11. III 2024. godine)

Svi studenti koji ponovo slušaju neki od informatičkih predmeta automatski zadržavaju ranije ostvarene predispitne obaveze (PO) i ne treba da se javljaju predmetnom nastavniku da bi to potvrdili. Samo studenti koji ne žele da zadrže neke ili sve PO, već im je namera da ponove određeni test ili seminarski rad, moraju da se jave na adresu misko at fil_bg_ac_rs do 11. III 2024. godine i precizno naznače šta od PO ponavljaju.

O predmetu

Literatura:

W3schools materijali

  1. Html 5 Reference (w3schools).
  2. CSS Reference (w3schools).
  3. W3C HTML Color Names
  4. W3C HTML Color Picker

Materijali sa predavanja

  1. Cvetana Krstev: Internet. Materijal sa predavanja za predmete Internet i veb tehnologije i Digitalni tekst 2 (2007-2014). Beograd : Filološki fakultet, 2014.
  2. Miloš Utvić: Servisi interneta (Klijent-server arhitektura. Neki važniji primeri servisa interneta. Adresiranje uređaja na internetu. URL i URI).
  3. Cvetana Krstev: Oživljavanje prezentacije s JavaScript-om (skripta za stari program, 1995-2005)

Knjige

  1. Jovan Popović, Vida Popović: jQuery i napredne web tehnologije. Beograd: Kompjuter biblioteka, 2013 (poglavlja 2 i 3, str. 21-108). COBISS.SR
  2. Laura Lemay, Rafe Colburn, Jennifer Kyrnin: HTML5, CSS3 i JavaScript za razvoj veb strana. Beograd : Kompjuter biblioteka, 2016. COBISS.SR
  3. Ben Frain: HTML5 i CSS3 : prilagodljiv web dizajn. Beograd : Kompjuter biblioteka, 2014. COBISS.SR

Puškice

  1. Chris Hanscom: Quick Reference Guide: Cascading Style Sheets (CSS 3) (CSS puškice za pismeni). South Carolina : Veign, 2009.
  2. Chris Hanscom: Quick Reference Guide: HTML 5 - (ovaj podsetnik nije dozvoljen na ispitu!). South Carolina : Veign, 2009.
  3. Eric Gomez: The Flexbox One Page Cheat Sheet (CSS Flexbox puškice za pismeni, lokalna PDF verzija)

Alatke

  1. Alatke za validaciju HTML-dokumenata i CSS-stilova:
  2. JSFiddle, onlajn zajednica i integrisano razvojno okruženje za deljenje, prikaz i testiranje odlomaka koda napisanog pomoću kombinacije jezika HTML + CSS + JavaScript (engl. fiddle). Omogućava korisnicima ne samo da pogledaju nečiji kod, već i da ga direktno izmene i testiraju (nalik igranju u pesku na sajtu Vikipedije). Igraonica za vebmastere.
  3. Can I Use, ažurni pregled podrške koju veb tehnologije (HTML, CSS, JavaScript, itd.) imaju u različitim verzijama najkorišćenijih veb-čitača.
  4. JavaScript Tester. Onlajn testiranje delova koda napisanog na JavaScript-u.
  5. XAMPP (Apache + MySQL/MariaDB + (MySQL + PHP + Perl)

Seminarski

Predavanja i vežbe: internet, HTML, CSS i JavaScript

Neophodni programi

Za rad su potrebni sledeći programi:

  1. program za obradu običnog (čistog) teksta (editor) Notepad++
  2. čitač veba (web browser): Firefox, Chrome ili Internet Explorer.

Notepad i IE (Internet Explorer) su sastavni deo operativnog sistema Windows. Poslednja verzija programa Firefox je dostupna na adresi http://www.mozilla.com/firefox/, a programa Chrome — na adresi google.com/chrome.

Uputstvo za rad na vežbama
  • Na početku svakog časa studenti pokreću Notepad++ i svoj omiljeni čitač veba (engl. browser): Firefox ili IE) i ti programi su aktivni sve vreme.
  • Ukoliko katalozi C:\g2\iw i/ili C:\g2\iw\prez ne postoje, student je dužan da ih kreira.
  • U katalogu C:\g2\iw se, pored studentovih datoteka, nalaze i dodatni resursi (slike) koji će biti korišćeni tokom vežbi (potkatalozi animals, animation, Backgrou, Cartoon, Dots, Punctua, Slike i Symbols). Studenti ne smeju da menjaju sadržaj tih kataloga. Da bi to bilo osigurano, svi katalozi i datoteke koje studenti kreiraju moraju se nalaziti u katalogu C:\g2\iw\prez ili u nekom od njegovih potkataloga.
  • Ukoliko na prvom času vežbi pomenutih resursa nema, treba to prijaviti nastavniku, odnosno asistentu.
  • Praktični rad studenata se svodi na kreiranje HTML stranica u Notepad++-u, njihovo čuvanje u katalogu C:\g2\iw\prez (ili nekom njegovom potkatalogu) i pregledu kreiranih stranica u svom omiljenom čitaču veba. Svaki put kad student u Notepad++-u promeni deo stranice koju trenutno testira u čitaču veba, da bi promene mogle da se uoče, neophodno je stranicu najpre sačuvati u Notepad++-u, a potom ažurirati prikaz u čitaču veba (klikom na dugme Refresh u IE, odnosno Reload u Firefox-u).
Refresh i Reload
Teme

(1 čas)

  • Internet.
    Kratka hronologija važnijih događaja u istoriji interneta uopšte i interneta u Srbiji

    Istorijat interneta (vremenska linija)

    • Leonard Kleinrock: paketno prebacivanje, 1961. godine
    • ARPANET (1969-1990)
      • Prvi čvorovi mreže (UCLA, SRI, UCSB, Univerzitet u Juti).
      • Prvi servisi interneta:
        • telnet (1969),
        • ftp (1971),
        • e-pošta ili imejl (1971. godine poslat prvi imejl na ARPANET-u, standardizovan format imejla 1973. godine).
      • Protokoli:
        • NCP (do 1.1.1983)
        • TCP/IP (od 1.1.1983). Adresiranje:
          • numeričko (IP-adrese)
          • simboličko (DNS, 1985)
    • Nove mreže u SAD, mreže u Evropi, Aziji. Umrežavanje škola i univerziteta.
    • Komercijalizacija i privatni sektor: pružaoci internet usluge (provajderi, engl. Internet Service providers, ISP). Umrežavanje pravnih i fizičkih lica.
    • Tim Berners-Li: veb i prvi veb-sajt info.cern.ch (1991)
    • Prvi čitači veba (brauzeri, engl. browser): WorldWideWeb (Berners-Li, 1993), Mosaic (1993), Netscape Navigator (1994), Microsoft Internet Explorer (1995), Opera (1996), Apple Safari (2003), Mozilla Firefox (2004), Google Chrome (2008), Microsoft Edge (2016).
    • Veb (www) kao servis interneta (1993). Te 1993. godine ukupno 130 veb-sajtova i 14 miliona korisnika interneta širom sveta.
    • Pravo na internet postaje jedno od osnovnih ljudskih prava (rezolucija UN A/HRC/32/L.20 2016. godine)
    • Statistika korišćenja interneta: www.internetworldstats.com, www.internetlivestats.com/ (maj 2018. godine: preko 1,8 milijardi veb-sajtova i preko 3,9 milijarde korisnika interneta).

    Internet u Srbiji

    • Univerzitet u Beogradu postaje čvor interneta preko Evropske akademske istraživačke mreže, EARN (1989).
    • Sankcije 1992-1995. godine prekidaju vezu Srbije sa internetom.
    • Prvi ISP u Srbiji (1995-1996): Opennet, Beotel, EUnet.
  • Pregled veb tehnologija: HTML, CSS, Javascript
  • Sadržina, struktura i prikaz (izgled, stil, prezentacija) dokumenta. Razdvajanje strukture i prikaza.
  • HTML. Verzije (HTML 4 i HTML 5).
  • Osnovni pojmovi: etikete, atributi, elementi, komentari. U daljem tekstu važe sledeća pravila:
    1. Etikete i atributi, čija se upotreba više ne preporučuje, označeni su crvenom bojom.
    2. Obavezni atributi elemenata su označeni zelenom bojom.
    3. Reference na primere i domaće zadatke su označene bledom plavom bojom.
  • Kostur HTML-dokumenta. Elementi html, head, body. Kodna šema dokumenta (meta, charset).
    Kostur HTML dokumenta. HTML tretira sve beline (znake za novi red, tabulatore i višestruke razmake) kao jedan razmak
  • Strukturiranje teksta (naslovi, pasusi; elementi title, h1-h6, p; atribut align)
  • Nenumerisane (neuređene) liste (elementi ul i li, atribut type)
    Uvodni primer sa anotiranim naslovima, pasusima i listama
    Osnovni pojmovi i struktura dokumenta
  • U okviru samostalnog rada kod kuće, student treba da napravi datoteke bio.html i bio-css.html koje imaju istovetan sadržaj, tj. treba da sadrže proizvoljne biografske podatke (podaci ne moraju odgovarati stvarnosti). Akcenat treba staviti na strukturu dokumenta, a ne na njegov sadržaj.

    Prilikom kucanja teksta koristiti srpsku latiničnu tastaturu i čuvati datoteku u kodnom rasporedu UTF-8.

    Dokument mora da ima 1 glavni naslov (npr. Moja biografija) i bar 5 podnaslova (npr. Moje rodno mesto, Detinjstvo, Uspomene iz škole, Uspomene sa letovanja, Fakultet, Hobi itd).

    Svaki podnaslov se odnosi na bar dva pasusa. Prilikom prikaza dokumenta u čitaču veba (browser) svaki pasus mora da ima bar 5 linija (dakle, ne u tekstualnoj datoteci, već prilikom prikazivanja u čitaču veba).

    Između glavnog naslova i prvog podnaslova treba navesti sadržaj dokumenta u obliku neuređene liste.

    Dokument mora da zauzme bar 2 ekranske slike.

    Dokument bio-css.html ne sme da koristi etikete i atribute koji se ne preporučuju (umesto njih ćemo na idućem času koristiti CSS), dok u datoteci bio.html treba upotrebiti odgovarajuće atribute tako da svi pasusi budu poravnati uz obe margine, a naslovi centrirani. To su ujedno i jedine razlike između dve datoteke koje treba napraviti.

(2 časa)

  • Formatiranje u HTML-u (vežbamo nad datotekom bio.html)
    Elementi, etikete i atributi za opis stila dokumenta koje treba izbegavati (koristite CSS!)
  • Uvod u CSS (vežbamo nad datotekom bio-css.html)
    • Sintaksa CSS-a. (CSS-)selektori i (CSS-)svojstva.
    • HTML-elementi kao selektori. Svojstvo text-align. Formatiranje naslova i pasusa.
    • Unutrašnji CSS. Element style.
    Formatiranje naslova i pasusa pomoću CSS-svojstva text-align.
  • Uvod u logičko (semantičko) formatiranje teksta
    Formatiranje teksta pomoću svojstava font-weight, font-style i text-decoration.
  • Na osnovu Primera 2.1 napraviti datoteku formatiranje-css.html sa istovetnim sadržajem i strukturom, ali bez elemenata, etiketa i atributa čija se upotreba ne preporučuje u verziji HTML5, tj. koja koristi CSS umesto fizičkog formatiranja.

  • Logičko (semantičko) formatiranje teksta — nastavak (vežbamo nad datotekom bio-css.html)
    Formatiranje teksta pomoću svojstava font-family, font-size i font-variant. Elementi pre, blockquote i q.
  • Umetnuti (linijski) CSS. Globalni atribut style (za brzo i prljavo eksperimentisanje, ali se ne preporučuje kao konačni način zadavanja stila dokumenta).
  • Koristeći logičko (semantičko) formatiranje, u datoteci bio-css.html sva vlastita imena (imena ljudi, geografskih pojmova, itd.) formatirati tako da istovremeno koriste i naglašeni font i kurziv, pri čemu se koristi font Calibri veličine 14pt. Ako u datoteci nema vlastitih imena, dodati tačno deset vlastitih imena na različitim mestima u tekstu.

(1 čas)

  • Adresiranje, I deo: adresiranje na lokalnoj mašini. Element a, atributi name, id i href.
    • Uvod u hiperveze (engl. link). Sidra (engl. anchor ili bookmark) i unutrašnje hiperveze (hiperveze u okviru samog HTML-dokumenta)
    • Relativne hiperveze.
    Sidra. Semantičko formatiranje teksta pomoću klasa.
  • Tokom poslednjeg časa je u sklopu relativnog adresiranja urađeno sledeće:

    • Kreiran je potkatalog biografija kataloga prez i u njega je kopirana datoteka sa I domaćim, bio-css.html;
    • U datoteci bio-css.html je kreirano sidro od prvog naslova i poslednjeg naslova, a u sadržaju su odgovarajući elementi liste pretvoreni u hiperveze (linkove) na ta sidra.
    • Na kraju tela (body) datoteke prvi.html napravljene su dve relativne hiperveze, jedna na datoteku bio-css.html, a druga na prvo sidro u njoj.
    • Na kraju tela (body) datoteke bio-css.html napravljena je relativna hiperveza na datoteku prvi.html.
    U okviru samostalnog rada kod kuće, student treba da dopuni datoteku bio-css.html (napravljenu kao I domaći) tako da svaki podnaslov iz sadržaja na početku dokumenta bude hiperveza na odgovarajući podnaslov u samom dokumentu i obrnuto.
    Dopuniti datoteku prvi.html relativnim hipervezama na sva sidra u datoteci bio-css.html.
    Kreirati potkatalog X kataloga biografija i u njemu datoteku x.html. Datoteka x.html treba da sadrži relativne hiperveze na datoteke prvi.html, bio-css.html i na prvi podnaslov u dokumentu (a ne u sadržaju dokumenta) datoteke bio-css.html. Takođe, dopuniti datoteke prvi.html, bio-css.html (na kraju tela dokumenta) relativnim hipervezama na datoteku x.html.
    Nedostaje slika domaćeg zadatka
    Relativne adrese hiperveza

(2 časa)

  • Servisi interneta:
    • Klijent-server arhitektura i protokoli
    • Neki važniji primeri servisa interneta
    • Adresiranje uređaja na internetu (IP adresa, simbolička adresa, DNS, portovi)
    • Adresiranje resursa (datoteka) na internetu (URL i URI).
      Primer veb servera XAMPP (Apache) na računarima u učionici 4a.

      Veb-server Apache sistema XAMPP se koristi na sledeći način:

      Pokretanje sistema XAMPP i veb-servera Apache
      1. Najpre se pokrene programski sistem XAMPP, tj. XAMPP Control Panel. XAMPP se sastoji od više aplikacija, svakoj odgovara jedan red dugmadi (Start, Stop, Config).
      2. Veb-server Apache se pokreće aktiviranjem odgovarajućeg dugmeta Start.
      3. Prilikom instalacije bilo kog veb-servera mora se odrediti adresa korenskog kataloga veb-servera. U slučaju XAMPP-a, korenski katalog veb-servera je uvek potkatalog htdocs kataloga gde je XAMPP instaliran. Tačnu adresu kataloga htdocs možemo utvrditi aktiviranjem dugmeta Config za Apache i izborom prve opcije menija, tj. Apache (httpd.conf) čime se otvara istoimena datoteka u Notepad-u. Datoteka httpd.conf sadrži podešavanja veb-servera Apache i ako u njoj potražimo linije koje sadrže tekst DocumentRoot i ne počinju tarabom (#), naći ćemo nešto poput DocumentRoot "C:/Unix/xampp/htdocs". Adresa pod navodnicima je adresa korenskog kataloga veb-servera.
      4. Dobijenu adresu (C:/Unix/xampp/htdocs) možemo kopirati u adresnu liniju programa My Computer i naći ćemo se u korenskom katalogu veb-servera.
      5. Svoju prezentaciju (katalog c:\g2\iw\prez) koju želimo učiniti javnom (za prisutne u 4a) kopiramo negde unutar korenskog kataloga veb servera (C:/Unix/xampp/htdocs). U našem slučaju, u korenskom katalogu se već nalazi kopija kataloga iw (c:\g2\iw) na adresi C:/Unix/xampp/htdocs/iw, nedostaje samo prez od tekuće školske godine. Ako već postoji prez u okviru htdocs/iw, preimenujemo ga u prez-2019, a onda kopiramo katalog c:\g2\iw\prez tako da postane potkatalog kataloga C:/Unix/xampp/htdocs/iw.
      6. Neophodno je odrediti IP-adresu svog računara i razglasiti je.
        • Windows 7: Open Network and Sharing Center, Local Area Connection ili Ethernet, dugme Details i u otvorenom dijalogu očitati polje IPv4 address.
        • Windows 8 i kasnije verzije: Settings, Network, Connections, View Network Properties, očitati polje IPv4 address.
      7. Poslednji korak, da biste pristupili prezentacijama korisnika na računarima u 4a, sastoji se u isključivanju surogat-računara (zastupničkog servera, engl. proxy) preko kojeg mreža fakulteta (i 4a) komunicira sa internetom. Mozilla Firefox: Options, Network Settings (najlakše je otkucati proxy u polju Find in options kako bi se pojavila dugme Settings...), a onda u dijalogu Connection Settings izabrati No proxy).
      8. Po završetku rada potrebno je:
        1. vratiti stara podešavanja proxy-servera (Use system proxy settings ako je proxy-server podešen na nivou sistema ili Manual proxy configuration, ako želite da podesite proxy server samo za Firefox; u drugom slučaju se kuca 192.168.0.1 u polju HTTP Proxy i 8080 u polju Port) i
        2. prekinuti rad veb-servera (odgovarajuće dugme Stop u redu dugmadi za Apache) pre nego što se zatvori XAMPP Control Panel.
      Podešavanje mreže na sistemu Windows: Open Network and Sharing Center (LAN / Ethernet) Dijalozi Local Area Connection, odnosno Network Connection Details. Određivanje IP-adrese, polje IPv4 Address Firefox - podešavanje proxy-servera
      Primer apsolutne adrese (URL) datoteke bio-css.html na računaru u učionici 4a. Primer apsolutne adrese (URL) datoteke bio-css.html na računaru u učionici 4a
      Primer apsolutne adrese (URL) datoteke iw.html koja predstavlja zvaničnu stranicu predmeta Digitalni tekst 2. Primer apsolutne adrese (URL) datoteke iw.html koja predstavlja zvaničnu stranicu predmeta Digitalni tekst 2
  • Dodati u datotekama prvi.html, bio-css.html i x.html po tri apsolutne hiperveze na tri različita sajta po sopstvenom izboru (na primer, na poznate sajtove kao što su Google, Wikipedia, IMDB, itd.).

(2 časa)

  • CSS-pseudoklase.
    • CSS-pseudoklasa :hover
    • CSS-pseudoklase za formatiranje hiperveza a:link, a:visited, a:active. Ako se neka navede u CSS-stilu, preporuka je da se sve specifikuju, a ako se koristi i a:hover, onda se mora koristiti redosled a:link, a:visited, a:hover, a:active (redosled se lako pamti pomoću engleskih reči: LoVe HAte; velika slova određuju redosled).
    • CSS-klase i CSS-pseudoklase se mogu kombinovati
      (selektor.klasa1.klasa2:pseudoklasa1:pseudoklasa2).
    Pseudoklase a:link, a:visited, a:hover, a:active.
  • Boje: RGB
    • W3C HTML Color Names
    • W3C HTML Color Picker
    • Boja teksta proizvoljnog elementa primenom CSS-svojstva color. Postoje i mogućnosti HTML-a koje ne treba koristiti: bojenje teksta na nivou celog dokumenta (atribut text elementa body), na nivou karaktera (atribut color etikete font), kao i bojenje neposećenih, aktivnih i posećenih hiperveza (atributi link, vlink, alink elementa body).
    • Boja pozadine proizvoljnog elementa primenom CSS-svojstva background-color. Postoje i mogućnosti HTML-a koje ne treba koristiti: atribut bgcolor elementa body.
    Boja teksta i boja pozadine (imena boja, funkcija rgb(), dekadno i heksadekadno zadavanje boja). CSS-svojstva color i background-color. Linijski i blokovski elementi
  • Slike
    • Slika kao pozadina proizvoljnog elementa primenom CSS-svojstva background (odnosno background-image, background-repeat). Postoje i mogućnosti HTML-a koje ne treba koristiti: pozadina dokumenta pomoću atributa background elementa body.
    • Unutrašnje slike
      • Slika kao deo dokumenta, element img, atributi src, alt.
      • Globalni atributi (id, class, title).
      • Dimenzije slike (širina i visina). HTML-atributi width, height. Skaliranje i razmera slike (engl. aspect ratio). Širina i visina slike se mogu podesiti i pomoću istoimenih CSS-svojstava width, height. CSS-jedinice dužine.
      • Postoje i mogućnosti HTML-a koje ne treba koristiti: atributi align, border, hspace i vspace elementa img.
      • Slika kao hiperveza u dokumentu. Atribut target elementa a i otvaranje linka u posebnom prozoru (vrednosti blank i window).
    • Hiperveze na proizvoljne resurse na internetu: primer sa spoljašnjim slikama.
    Pozadinske, unutrašnje i spoljašnje slike. CSS-funkcija url() Slike kao linkovi. Onlajn galerije. Atribut target i otvaranje linka u posebnom prozoru.
  • Povezati hipervezama datoteke prvi.html, bio-css.html i x.html tako da hiperveze budu predstavljene ne tekstom već slikama iz potkataloga animals kataloga prez (tj. hotspot hiperveze treba da bude neka slika).

  • Mapa slika: element map, atribut name; element area, atributi shape, coords, href; atribut usemap elementa img.
    Mape slika.
  • Preuzeti sliku violinskog i bas ključa i napraviti HTML-dokument koji sadrži samo tu sliku i mapu koja omogućava da se klikom bilo na violinski bilo na bas ključ otvori odgovarajući članak na Vikipediji (https://sr.wikipedia.org/wiki/Violinski_ključ, odnosno https://sr.wikipedia.org/wiki/Bas-ključ). Iskoristiti MS Paint radi određivanja koordinata odgovarajućih oblasti u obliku krugova.

    Violinski i bas ključ

(2 časa)

  • Liste
  • Objektni model dokumenta (DOM). Drvo HTML-dokumenta. Čvorovi (deca elementa, potomci elementa, roditeljski čvor elementa, preci, siblinzi).
  • CSS-selektori dece i potomaka (razmak, >)
  • CSS pseudoelementi.
    HTML5 DOM i CSS. Podliste. CSS-selektori dece i potomaka. Pseudoelementi ::before i ::after i simboli nenumerisanih lista.
  • CSS-svojstva display i visibility: sakrivanje elemenata.
  • CSS-pseudoklasa :target
    Definicione liste. CSS-svojstva display i visibility: sakrivanje elemenata. CSS-pseudoklasa :target
  • U okviru poslednja dva primera detaljno su navedeni domaći zadaci koje treba uraditi.

(1 čas)

  • Načini povezivanja CSS-a i HTML-a.
    • Linijski CSS (atribut style)
    • Unutrašnji CSS (element style)
    • Spoljašnji CSS. Element link i atributi rel, type, href. (Internet) tipovi sadržaja (ranije MIME-tipovi)
    Načini povezivanja CSS-a i HTML-a.
  • Model kutije (engl. box model). CSS-svojstva border/border-*, padding/padding-*, margin/margin-* (ovde * zamenjuje bilo kakav niz karaktera).
  • CSS-svojstvo display: linijski i blokovski elementi, linijski blokovi. HTML-element div.
    Linkovi kao dugmad. Model kutije. CSS-svojstva display, border*, margin*, padding*, box-sizing: linijski i blokovski elementi, linijski blokovi.
  • U okviru poslednja dva primera detaljno su navedeni domaći zadaci koje treba uraditi.

(2 časa)

(1 čas)

(2 časa)

  • Sigurnost na internetu. Videti i Krstev (2014: 39–44)
    • Podsetnik — model komunikacije
    • Uslovi sigurne komunikacije
    • Narušavanje sigurnosti na internetu
    • Mere zaštite sigurnosti na internetu:
      • Šifrovanje. Simetrično i asimetrično šifrovanje. Infrastruktura javnog ključa. Digitalni potpis. Digitalni sertifikat
      • Mehanizmi autorizacije (lozinke, izazivači, tokeni, pametne kartice, digitalni sertifikati, biometrijske tehnike)
      • Vatrobrani (engl. firewall)
      • Anti-malver
      • Zastupnički server (engl. proxy)
      • Konsultanti za sigurnost (najbolji konsultanti su bivši hakeri, tipičan primer Kevin Mitnik koji ovom poučnom pričom pokazuje da je čovek uvek najslabija karika u lancu zaštite sigurnosti na internetu)